Årets Bilsäljare

Vinnaren av Årets Bilsäljare är en person som har ett modernt förhållningssätt till försäljning. Hen förstår sin kunds behov och vikten av en lång kundrelation för företagets långsiktiga överlevnad. Hen använder säljstödet för att proaktivt bearbeta och skapa kontakt med befintliga kunder och leads för att hitta kommande affärer och utveckla kundrelationen. Hen jagar inte bara ”flest sålda fordon” utan säkerställer också att nettokalkylen är bra.

Priset har instiftats för att:

  • Visa på betydelsen av god försäljning och ett gott resultat
  • Öka intresset för att arbeta som bilsäljare
  • Fira alla duktiga säljare

Jury
Ylva Noring, FordonsData, Key Account Manager
Ing-Cathrin Nilsson, Motorbranschen, Chefredaktör
Tomas Ulander, Toyotahandlarna, CEO
Jan Zetterström, Säljarnas Riksförbund, Förbundsordförande
Juryordförande: Daniel Östlund, MotorMagasinet, Journalist

Finalister

Erik Widelund, Torvalla Bil Värmdö

Han är inte bara företagets toppsäljare som håller full koll på sju olika nybilsmärken. Han är också tekniskt kunnig och har erfarenhet från servicemarknaden. Dessutom är han proaktiv och verkar utanför de vanliga kanalerna och syns och hörs på internetforum och i sociala medier. Erik Widelund på Torvalla Bil är en bilsäljare utöver det vanliga.

Mustafa Bakirdan, Veho Bil Sverige

Han har vunnit det prestigefulla priset som Sveriges bästa Mercedes-säljare inte mindre än sju gånger under de senaste tio åren. Hans snittförsäljning har varit genomgående hög, även när konjunkturen pekat nedåt. Han är också en uppskattad kollega och medarbetare som förstår sin roll i företagets framgång. Mustafa Bakirdan har vad som krävs av en bilsäljare av guldkvalitet.

Andreas Brolin, Upplands Motor

I snart tio år har han legat resultatmässigt i topp tre bland Mercedes transportbilssäljare i Sverige. Inte nog med det. Han drivs lika mycket av sina egna som gruppens framgångar och resultat och är en mentor för nya säljare. Andreas Brolin har lyckats att bli en stjärna med det svåra uppdraget som transportbilssäljare.

Årets Butik

Vinnaren av Årets Butik ska vara en butik i branschen som utmärkt sig genom att ha en bredd och kunskap som uppskattas av kunderna. En butik som sätter kundservice och kvalitet i främsta rummet och som gör sitt yttersta för att serva kunderna, både privatpersoner och verkstäder. Dessutom en butik med hög kompetens hos personalen.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de skickliga Butiker som finns i branschen
  • Rekryteringen av ny butikspersonal till fordonsbranschen
  • Ett ökat fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Jury
Fredrik Rosendahl, Hansen Group, Affärsområdeschef Autoracing
Helge Stikbakke, Relekta, Säljare

Jonny Lindroos, Notifind, Försäljning & Marknad
Juryordförande: Anders Lassis, Nordiske Medier, Sales controller

Finalister

Meca i Borås

Butiken är en av Mecas absoluta toppbutiker. Personalen i butiken i Borås visar stor motivation och visar en styrka i att leverera ett bra resultat år efter år. Genom att alla i butiken hjälps åt så skapas en stark känsla av delaktighet och hela personalstyrkan är en del i de framgångar som butiken nått.

Mekonomen i Karlskoga

Mekonomen i Karlskoga har visat en fantastisk utveckling på kort tid med en fördubbling av omsättningen. Det pratas väldigt positivt om butiken inom kedjan och många nämner butikens utveckling som en framgångssaga. Personalen har visat att man klarar av att ta tillvara på sin potential och att man genom detta kan göra fina affärer även på en mindre ort.

Hästbacka Bildelar i Avesta

Hästbacka Bildelar AB i Avesta har visat en snabb utveckling med ett stork fokus på kundrelationen. Personalen visar ett otroligt driv och grundaren själv vistas ute hos kunder för att hjälpa till med att stärka relationerna till kunderna. Framgångsreceptet för butiken har varit den mänskliga kontakten och en exceptionell service och man visar här att det fortfarande går att sälja över disk.

Årets Däckmontör

Vinnaren av Årets däckmontör är en person som, med bred kunskap och kvalitet, utmärkt sig inom yrkesområdet. Det är en som sätter kundservice och säkerhet i fokus, men som även är en bra arbetskamrat och som kan vara en förebild i branschen.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de skickliga Däckmontörerna som finns i branschen
  • Rekryteringen av nya Däckmontörer till branschen
  • Ett ökat fokus på den höga kompetensen inom fordonsbranschen

Jury
Joakim Palin, Hankook Tire, Produktchef
Patrik Örtengren, Continova, vVD
Steven Ekvall, Secub, VD
Richard Lundqvist, OCL Brorssons, VD/Managing Director

Juryordförande: Jimmy Karlsson, MotorMagasinet, Key Account Manager

Finalister

Micke Sundh, Däckshoppen Östersund

Micke Sundh på Däckshoppen i Östersund har alltid ett proffsigt bemötande. Stresstålig. Arbetar dygnet runt om så behövs. Bemöter sina kunder med sån glädje och kunskap och brinner för sitt jobb. Micke innehar spetskompetens, löser alla problem och ställer alltid upp.

Thomas Hagström, Euromaster Häggvik

Thomas Hagström på Euromaster i Häggvik har mer än 30 års erfarenhet av "tunga" monteringar. En av de bästa i landet på att utföra monteringar på plats ute hos kund. Professionell och snabb. Ställer alltid upp när det verkligen behövs, oavsett tidpunkt. Förebild för både kunder och kollegor och hela branschen. Thomas inger ett lugn hos såväl kollegor och kunder.

Oskar Tapani, Däckia Kiruna

Oskar Tapani på Däckia i Kiruna har trots ung ålder en enorm kunskap inom sitt område. Leder sina kollegor med stort självförtroende. Inget jobb är för stort och det finns ingenting som inte går att lösa. Oskar är en viktig spelare i däckbranschen i Norra Norrland.

Årets Fordonstekniker

Årets fordonstekniker är en person som är välutbildad och erkänt skicklig tekniker, väl förtrogen med både äldre och nyare teknik. Det är en person som är en bra arbetskamrat och som kan vara en förebild i branschen.

Priset har instiftats för att:

  • Lyfta alla de kompetenta fordonstekniker som finns i branschen
  • Öka fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen
  • Öka fokus på de pedagogiska fordonsteknikerna som får såväl kollegor som kunder att trivas
  • Stimulera rekryteringen av framtidens fordonstekniker

Till Årets fordonstekniker kan en person utses som:

  • Arbetar inom fordonsverkstad med såväl äldre och nyare teknik.
  • Söker aktivt efter ny information och går utbildningar för att ha den kunskap som behövs.
  • Är uppskattad av kollegorna och har en positiv påverkan i sin omgivning.
  • Intresserar sig för bilarna och deras ägare för att ge kunden den bästa servicen
  • Har engagemang inom branschen och jobbar aktivt med att utveckla framtidens fordonstekniker

Jury
Lars Dahlin, Bosch Car Service, Kedjechef
Joachim Due-Boje, MRF, Servicemarknadsansvarig
Håkan Schou, VeHo Bil, Servicemarknadschef

Juryordförande: Bo Ericsson, SFVF, VD

Finalister

Viktor Blomstrand, Knivsta Motor

Arbete i husbilsverkstad kräver att man besitter höga tekniska kunskaper inom bland annat mekanik, VVS, snickeri och el. Denna mångsidiga arbetsstation hanterar Viktor på ett enastående sätt samtidigt som han alltid sprider kunskap och glädje till sina kunder, inte minst på mässor.

Albert Krasniqi, Bengt Holmström Bil

Albert är en positiv och ansvarstagande medarbetare som på ett föredömligt sätt handleder praktikanter i verkstaden. Alberts engagemang och ödmjuka sätt att lära ut kunskaper har gjort honom mycket populär som handledare.

Jörgen Svensson, Promeister Verkstad

Utöver sina gedigna kunskaper och intresse för sitt yrke handleder Jörgen dessutom gymnasieelever på ProMeister Fordon. Med hög teknisk kompetens och ödmjukhet sprider Jörgen yrkesstolthet till sina kollegor såväl som elever.

Årets Hållbarhetsprofil

Vinnaren av Årets Hållbarhetsprofil ska vara en person eller ett företag som i ord och handling visat på en hållbar utveckling.  Med hållbar utveckling menas en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Att arbeta hållbart handlar bland annat om att spara på egna resurser och minska den negativa miljöpåverkan. 

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Ökad hållbarhet i fordonsbranschen
  • För dagens och kommande generationer att fordonsbranschen tar ANSVAR
  • Intresset för ökad hållbarhet

Jury
Mikael Hellberg, Yallotrade, Sverigechef
Markus Möller, Calluna, Avdelningschef Miljöövervakning
Lennart Eriksson, MacSerien, VD

Karin Adelsköld, Motorjournalist
Juryordförande: Jens Trulsson, MotorMagasinet, Journalist

Finalister

Ulrika Arver, Arver Lastbilar

Med ett starkt samhällsengagemang och ett stort intresse för hållbarhetsarbete har Ulrika Arver gått i bräschen för att göra hållbarhet till en prioritering i branschen. Ulrika har varit drivande i att bygga en toppmodern tvättanläggning i Norrköping med solceller på taket och ett slutet avlopp som inte släpper ut några miljöfarliga ämnen i kommunens avlopp. Med sin unika förmåga att skapa ett starkt engagemang för de saker hon brinner för är Ulrika en kraft att räkna med.

Johan Hellsten, Hellsten växellådor

Sedan starten 1983 har Johan Hellstens familjeföretag Hellsten Växellådor arbetat innovativt och ansvarsfullt med återvinning, resurshushållning och producentansvar mot en bättre miljö och en hållbar utveckling. Johan är starkt drivande i företagets strävan att hela tiden minska sitt ekologiska avtryck och han arbetar målmedvetet för att hela tiden finna nya lösningar på hur man kan förbättra miljöarbetet.

Marianne Kemnert – Mobility Motors

Miljöarbete inom bilbranschen har vissa föregångare och Marianne Kemnert är en sådan. Med outtröttligt engagemang och strävan efter att hela tiden förbättra företaget Mobility Motors miljöarbete var hon tidigt ute och gjorde verksamheten klimatneutral. Marianne startade även ett projekt som klimatkompenserar alla nya sålda bilars första 1 500 mil och har både miljö- och kvalitetscertifierat Mobility Motors. Marianne är ett föredöme och en sann inspiration.

Årets Innovation

Vinnaren av Årets Innovation ska vara ett företag med en innovation som uppmärksammats och tillfört värde åt branschens aktörer eller kunder. Det kan vara en ny produkt eller tjänst såväl som ett nytt system eller annan lösning.

Priset har instiftats för att:

  • Stimulera utvecklingen av nya produkter och tjänster
  • Öka fokus på nya och användbara produkter och tjänster i branschen

Jury
Martin Rapp, NOCO, Försäljningschef
Ing-Cathrin Nilsson, Motorbranschen, Chefredaktör
Jonas Nordenmark, Bilvision, Försäljningschef
Magnus Annersten, Upplands Motor, Affärsutvecklingsansvarig
Juryordförande: Daniel Östlund, MotorMagasinet, Journalist

Finalister

Woshapp

Med en innovativ affärsmodell som använder sig av modern kommunikationsteknik och en resurssnål och miljövänlig verksamhet tvättas bilen medan kunden är på jobbet eller tar igen sig på soffan. Woshapp är appen som revolutionerar biltvättsmarknaden.

Wheel Trolley Easy Lift

Däckverkstaden är en plats med många tunga lyft och när däcksäsongen rasar som värst gäller det att spara på ryggen. En däckvagn med fjädrande lastplatta gör lyftet till en lek oavsett om det ligger ett hjul på vagnen, eller alla fyra. Wheel Trolley Easy Lift är däckvagnen som sparar ryggen.

Fordonsakademin Sverige AB

Skaderådgivare är en bristvara i branschen. Det tog Matteus Gebrael fasta på och startade en utbildningsverksamhet som öppnar för vem som helst att bli skaderådgivare. Fordonsakademin Sverige är ett mycket uppskattat initiativ i branschen.

Årets Lackerare

Vinnaren av Årets Lackerare ska vara välutbildad, erkänt skicklig och väl förtrogen med både äldre och nyare teknik. En person med stark färgkänsla och med hög noggrannhet i sitt arbete. Samt som är en bra arbetskamrat och kan vara en förebild i branschen.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de duktiga Lackerare som finns i branschen
  • Rekryteringen av nya Lackerare
  • Ett ökat fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Jury
Rune Sørensen, Bolest i Varberg AB, Sälj- och marknadschef
Malin Wennman, Wennmans Bilplåt, VD
Peter Larsson, Lindesbergs Bilskadecenter, VD
Jan Olvenmo, MRF, Lack & Skadeansvarig
Juryordförande: Olle Holm, MotorMagasinet, Chefredaktör

Finalister

Tomas Ling, Möller Bil Västerås

Tomas har väldigt gedigen erfarenhet från billackeringsyrket och är en skicklig yrkesman, han hjälper gärna sina kollegor och delar med sig av sina erfarenheter och är ett stöd för hela avdelningen. Tomas har blick och förmågan att se till att styra och leda verksamheten utifrån sitt jobb i lackboxen så verksamheten fungerar på bästa möjliga sätt. Tomas är ett föredöme för billackeringsyrket.

Jesper Persson, Bildepån Varberg

Jesper eller ”Putte” som han kallas av sina arbetskamrater är väldigt engagerad, drivande, stödjande, entusiastisk, positiv, hjälpsam och kvalitetsmedveten på sitt arbete. Putte/Jesper vågar testa nya vägar för och finna nya lösningar så hela verksamheten utvecklas på ett positivt sätt. Han har förmågan att få med sig sina arbetskamrater på vägen mot en lackverkstad som är i toppskiktet av lackverkstäder i Sverige samtidigt som han är en väldigt skicklig billackerare som levererar högt kvalitativt arbete.

Lars-Olof Wigh, Pierres Lack i Vetlanda

Lars-Olof är både ledare och lackerare och lyckas kombinera sitt arbete på ett lysande sätt. Lars-Olof har alltid tid för att hjälpa, lyssna, förstå trots högt produktions tempo. Lars-Olof vet att hela lackprocessen är viktig för ett lyckat resultat och uppmuntrar alla att bidra på bästa sätt. Han är en väldigt duktig yrkesman som alltid oavsett arbetsbelastning håller hög kvalitet.

Årets Ledare

Vinnaren av Årets Ledare ska vara en person som är framträdande i branschen genom sitt ledarskap. En person som visat prov på både känsla och stil för att leda en verksamhet och som har en förmåga att stimulera sin personal. Dessutom en person som är väl förtrogen och som visat hur man genom ett bra ledarskap kan utveckla en verksamhet, stor eller liten. En ledare som kan vara en förebild för andra i branschen.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de duktiga Ledare som finns i branschen
  • Rekryteringen av nya Ledare
  • Öka fokus på hur ett bra ledarskap kan utveckla branschen

Jury
Jessica Johansson, Autorekrytering,
Jan Ankarstrand, AimTo, Senior Adviser
Tomas Ulander, Toyotahandlarna, CEO
Bertil Moldén, Moldén konsult, Grundare & VD
Juryordförande: Mikael Köhler, MotorMagasinet, Mediechef

Finalister

Johan Aftén, Aftén Bil

Genom ett personligt, uthålligt samt engagerat ledarskap lyckas Johan att få med sig sin personal att prestera mot samma tydliga mål, både individuella och gemensamma.
Med befintliga och ständigt nya anläggningar på gång fortsätter Johan Aftén genom sin passion och synliga ledarskap att utveckla företaget.
Johan är en stor förebild för många, både inom och runt Aftén Bil.

Fredrik Högberg, Upplands Motor

När Fredrik tillsattes som verkstadschef på Upplands Motor i Kista märktes genast ett positivt trendskifte. Han drev ett gediget förändringsarbete som snabbt fick positivt utslag såväl i teamet som i övriga organisationen och hos kunderna. Flera medarbetare som sökt sig från företaget valde att komma tillbaka och kundnöjdheten ökade. Fredrik är en mycket uppskattad ledare i sin organisation och även en person som många andra ledare vänder sig till för att få råd och stöd

Charlotte Krushage – Audi Sverige

En driven, positiv och lyhörd ledare, som trots att hon är relativt ny som chef är entusiasmerande och engagerande med fullt fokus på affären. Charlotte har landat flera projekt i återförsäljarledet och har bra strategier för återförsäljarna. Hon leder arbetet med att implementera nya processer och affärsmodeller och hon gör det med en lyhördhet för nya lösningar. Charlotte är samtidigt prestigelös och verkar i nuet.

Årets Marknadsförare

Vinnaren av Årets marknadsförare ska vara ett företag, ett team eller en person som på ett framgångsrikt sätt skapat mätbar kännedom och spridning av sitt varumärke eller erbjudande till sina kunder. Priset premierar kreativitet och nytänkande tillvägagångssätt oavsett distributionsform.

Priset har instiftats för att:

  • Stimulera alla som arbetar med marknadsföring inom branschen
  • Visa på betydelsen av bra marknadsföring och resultat
  • Öka rekryteringen till utbildning inom området 

Jury
Jacob Hermansson, Formac, CEO
Göran Björklund, Newsroom, PR & Public Affairs
Frans Johansson, Teknisk expert Bilweb Auktioner samt Skogsentreprenörerna, Redaktör & Bilexpert
Sofie Cernliden, Rejmes Halland, Marknadsansvarig Blinkis trafikklubb
Juryordförande: Mikael Köhler, MotorMagasinet, Mediechef

Finalister

Nordic Truckcenter, Markaryd

På bara några år har DAF:s nordiska generalagent Nordic Truckcenter i Markaryd gått från tyst sömnig till en entusiastisk snabbväxare att ta på allvar. Tidigare i år lanserade Nordic Truckcenter i Markaryd sin nya digitala plattform, och under sommaren har man synts med Bränslekampen. Under tävlingsperioden har landets åkerier fått låna lastbilar från DAF – som sedan fått utmana de ordinarie bilarna i bränsleekonomi.
Med små medel men desto större entusiasm har Nordic Truckcenter skakat om på en erkänt tuff marknad, och på kort tid växlat upp kraftigt. Både i synlighet och försäljning!

Auto Lounge, Kungsbacka

På några år har Auto Lounge i Kungsbacka blivit landets enskilt största Fiat-återförsäljare. Starkt drivande är privatleasingenboomen av Fiat 500.
Auto Lounges arbete kännetecknas av en offensiv, lokal och närodlad marknadsföring som går direkt in i målgruppen. Ett lokalt produktionsbolag gör ”influencer-/reklamfilm” med lokala kändisar, bland andra skådespelaren/underhållaren Mia Skäringer, i huvudmålgruppens ålder och livssituation. Dessa sprids i samtliga digitala kanaler, såväl förtjänade som köpta.
Auto Lounge har på kort tid blivit ett starkt lokalt varumärke när traditionell reklam förstärks med event, också dessa direkt in i målgruppen för privatleasing av i första hand Fiat 500.

Upplands Motor

Senaste året har Upplands motor stärkt upp marknadsavdelningen och satsat på marknadsföring genom digital kommunikation på ett framgångsrikt sätt. De har satt människan i fokus och ökat trafiken till hemsida och sociala medier, vilket i sin tur har gjort att bokningar av provkörningar har ökat med 400%. Provkörningar som dessutom går att boka via röststyrning och tjänsten Google assistent, som första bilåterförsäljare i Sverige. Loppet ”Klara milen vinn bilen” som arrangeras av Upplands Motor eller att nyttja den svaga kronan till kampanjer för begagnat i Finland är några exempel på den flexibilitet och framåtanda som Upplands Motor har som många andra stora bolag i branschen saknar.

Årets Reservdelsperson

Vinnaren i denna kategori, han eller hon, ska vara erkänt skicklig inom sitt yrkesområde. En person med väldokumenterade kunskaper om reservdelar och tillbehör. Samt som visar initiativförmåga och har lätt för att samarbeta med teamet på en fordonsverkstad. En bra arbetskamrat och en förebild i branschen.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de duktiga Reservdelspersoner som finns i branschen
  • Rekryteringen av nya Reservdelspersoner
  • Ett ökat fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Jury
Frank Jennekrans, Atoy, Utbildningsansvarig
Mårten Arvidsson, Startax, Country & Sales Director
Joachim Fältström, Schaeffler, Regional Sales Manager
Juryordförande: Jens Trulsson, MotorMagasinet, Journalist

Finalister

Abbe Chahine, Upplands Motor, Mercedes-Benz Danderyd

Förmågan att kunna sprida glädje till sin omgivning är en av en medarbetares viktigaste kvaliteter. Abbe Chahine på Upplands Motor Mercedes-Benz bemöter alla med ett leende och ingen fråga är för dum. Abbes driv är vad som utmärker honom samt att han har en hög servicegrad. Abbe gör allt för att hjälpa till.

Daniel Stanell, BA Trading

En schysst och varm medarbetare med stort fokus och bra snabbhet. Daniel Stanell har koll på allt när det gäller service på BA Trading. Hans härliga inställning och lugna attityd bidrar till en servicenivå som man kan vara stolt över. Daniel är en klippa i en bransch med tajta marginaler och ledtider.

Emma Bengtsson, HBA Fordonsteknik

Med sin milda men bestämda framtoning har Emma Bengtsson skapat ovärderliga relationer med många. Hennes starka glöd och enorma driv gör henne högt respekterad och och hennes råd efterfrågas både av kunder och arbetskamrater. Emma besitter en kunskap som få i branschen och hon är en verklig förebild som kollega och ledare.

Årets Servicerådgivare

Vinnaren ska vara en Servicerådgivare som arbetar på ett fordonsföretag eller i en butik och som utmärkt sig genom att ha en kunskap och kompetens som uppskattas av kunderna. En Servicerådgivare med bred kunskap om fordon och som är duktig på att ta hand om kunderna. Dessutom en person som har hög social kompetens och som är en bra arbetskamrat.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de skickliga Servicerådgivare som finns i branschen
  • Rekryteringen av nya Servicerådgivare till branschen
  • Öka fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Jury
Kent Johansson, JSK Autoservice, VD
Johan Hilmersson, Bilia, Servicemarknadschef
Olle Boréus, ABR Reservdelar, Marknadskoordinator
Juryordförande: Jimmy Karlsson, MotorMagasinet, Key Account Manager

Finalister

Marcus Holmberg, Ystad Meck & Däck

Marcus har många års erfarenhet och hög teknisk kompetens. Han besitter även förmågan att på ett pedagogiskt sätt förklara arbetsmomenten för kunden.
En problemlösare av rang!

Anders Hahn, Upplands Motor Stockholm-Mercedes Benz Danderyd

Anders brinner för att alltid finna den optimala lösningen för varje kund och han är kunnig på både bilar och system. Han är också den på företaget som lär upp alla nya servicerådgivare.
En stjärna i verksamheten och ett föredöme i branschen!

Caroline Jädersten, Turebergs Bilcenter

Caroline är både noggrann och ansvarsfull och hon går in för sin roll till 100%. Caroline har även bidragit stort till att kundnöjdheten på företaget ökat.
Hon ger alltid tydlig feedback till sina kollegor i det dagliga arbetet.
En riktig slitvarg!

Årets Skadeverkstad

Vinnaren av Årets Skadeverkstad ska vara en verkstad som utmärkt sig genom att ha en bredd och kunskap som uppskattas av kunderna. En verkstad som kontinuerligt arbetar med ständiga förbättringar och där en korrekt första kalkyl skapar förutsättningar för en effektiv reparationsprocess med korta ledtider och hög kvalitet. Dessutom en verkstad som är välutrustad och med hög kompetens hos personalen.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de skickliga Skadeverkstäder som finns i branschen
  • Rekryteringen av ny personal till fordonsbranschen
  • Ett ökat fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Jury
Jenni Nordlund, CAB, Key Account Manager
Malin Wennman, Wennmans bilplåt, VD
Jan Olvenmo, MRF, Lack & Skadeansvarig
Patrik Åkerlöf, Yallotrade, Partneransvarig
Juryordförande: Michael Bergvall, SFVF, Lack, skade samt däckansvarig

Finalister

Bilkompani Kalmar

Bilkompani Kalmars skadeverkstad har stort fokus på att ge kunderna en positiv upplevelse när bilen lämnas in för skadereparation. För att lyckas har Bilkompani Kalmar engagerat och motiverat sina anställda genom att satsa på utbildning och arbetat med rutiner och processer. Insatserna har skapat en god atmosfär hos personalen – som smittar av sig även på kundbemötandet. Som kund hos Bilkompaniet Kalmar möter du hjälpsam och motiverad personal som effektivt jobbar för korta ledtider och hög kvalitet. Receptet för nöjda kunder!

Börje Johansson Bilservice

Börje Johansson Bilservice skadeverkstad har arbetat hårt för att implementera Toyotas kvalitetsledningssystem samtidigt som man har brottats med personalomsättning på verkstaden. Men genom god ledningsförmåga och styrning har Börje Johansson Bilservice lyckats behålla verkstadens höga kvalitet och kundnöjdhet. Verkstaden arbetar ständigt för att ligga i framkant och har personal med hög kompetens och stort kundfokus.

Olofsson Bil

Trots bekymmer med långa ledtider har Olofsson Bil fortsatt leverera med hög kvalitet och hög kundnöjdhet. Att lyckas motivera sina anställda att anstränga sig till det yttersta för att minska höga ledtider - utan att tappa fokus på kundnöjdhet och med bibehållen trivsel bland personalen - är enastående. Hos Olofsson Bil känner sig kunderna väl omhändertagna och nöjda.

Årets Verkstad

Vinnaren av Årets Verkstad ska vara en verkstad som utmärkt sig genom att ha en bredd och kunskap som uppskattas av kunderna. En verkstad som sätter kvalitet på arbetet i främsta rummet och som är duktig på att ta hand om kunderna. Dessutom en verkstad som är välutrustad, med hög kompetens hos personalen och som använder utrustning av hög klass.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Alla de skickliga Verkstäder som finns i branschen
  • Rekryteringen av elever till fordonsutbildning
  • Rekryteringen av ny personal till fordonsverkstäder
  • Ett ökat fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Jury
Mikael Lyckberg, NGK, Area Manager Nordic & Baltic States

Joachim Due-Boje, MRF, Servicemarknadsansvarig
Carl-Erik Stjernvall, Motormännens Riksförbund, Teknisk expert
Claes Åström, Helin Bil, VD

Juryordförande: Bo Ericsson, SFVF, VD

Finalister

Rejmes Bil

Genom en processtyrd verksamhet som ständigt fokuserar på utveckling och förbättringspotential, har verkstaden uppnått stora framgångar.
Teknikerna samarbetar alltid två per lyft och genom sitt framgångsrika arbetssätt har verkstaden lyckats halverat både sina ledtider som kundernas väntetider. Rejmes Bil är anpassad för ett effektivt kundflöde där teknikerna sköter allt från bokning till slutförande, med nöjda kunder som resultat.

Nettobilar Group

Med ny teknik är verkstadens engagerade och drivna personal alltid tillgänglig för kunden. Verksamheten arbetar utifrån ett miljöperspektiv, dels för att effektivisera sin verksamhet, dels för minskad miljöpåverkan. Nettobilar Group har förmågan att strukturerat hantera nya krav och förväntningar för att sedan omsätta dessa i riktigt bra tjänster för sina kunder.

Lidingö Bilteknik

Att förklara för kunden på ett pedagogiskt sätt och med engagemang utan värderingar är ett förhållningssätt som har kommit att prägla Lidingö Bilteknik. Genom att uthålligt vårda relationer, bry sig om, utbilda medarbetare och dra nytta av sina auktorisationer slipar Lidingö Bilteknik sin affärsmodell metodiskt varje år. Verkstaden kommer också regelbundet mycket högt i de kundmätningar som görs inom Volvo-auktorisationen.